Doprinos izradnji mira putem jačanja kompetencija nastavnika istorije za podučavanje o teškim i osjetljivim temama
Aktivni
Donator
REKOM mreža pomirenja
Period implementacije
april – juni 2024.
Projekat „Doprinos izradnji mira putem jačanja kompetencija nastavnika istorije za podučavanje o teškim i osjetljivim temama“ prvenstveno je usmjeren na nastavnike istorije. Teme koje se odnose na sukobe 1990-tih godina dvadesetog vijeka su dio nastavnih planova i programa u BiH. Međutim, nastavnici koji treba da tumače ove teme, koje su uglavnom vrlo teške i osjetljive, nisu adekvatno pripremljeni niti dobijaju dovoljnu podršku kako bi osjetljive teme predstavili učenicima.
Ovaj projekat pruža podršku nastavnicima i to kroz obuke koje su usmjerene na kognitivne i emocionalne aspekte učenje. Obrazovni materijali koje smo pripremili promovišu nastavu istorije kao sredstvo obrazovanja za mir. Naš obrazovni pristup podrazumijeva kritičko preispitivanje prošlosti i odmak od nastave istorije koja je usmjerena samo na žrtve sopstvenog naroda (upravo suprotno onome što važeći udžbenici istorije u BiH promovišu).
Putem obuka i različitih obrazovnih materijala nastavnici će dobiti priliku da na multiperspektivan način pristupe temama sukoba 1990-tih godina. Osim konkretnih nastavnih materijala i modela časova, nastavnici će proći i obuku o ključnim aspektima prepreka koje stoje pred njima kada se suočavaju sa vlastitim traumama, kako regulisati emocije u učionici među učenicima ali i konkretne strategije kako podučavati o teškim i osjetljivim temama.
“Ne ruši mostove, predji na ljubav”
Je glavna poruka treninga za nastavnike koji su održani krajem maja i početkom juna 2024.
U okviru projekta ‘Doprinos izgradnji mira putem jačanja kompetencija nastavnika istorije za podučavanje o osjetljivim temama’ organizovali smo treninge za nastavnike istorije i humanističkih nauka. Treninzi su ponudili dodatnu obuku nastavnicima i jačanje kapaciteta za podučavanje o ratnim sukobima 1990-tih godina u bivšoj Jugoslaviji. Fokus je bio na emocionalnim i kognitivnim aspektima učenja. Putem ciljano pripremljenih metoda rada i ponuđenih nastavnih materijala nastava istorije je promovisana kao sredstvo za jačanje mira i pomirenja. Obrazovni pristup koji smo ponudili učesnicima treninga predstavlja odmak od tzv. ‘momumentalne istorije’. Naš pristup je multiperspektivan i podrazumjeva kritičko preispitivanje prošlosti i predstavlja odmak od tzv. ‘momumentalne istorije’ koja je usmjerena samo na portretisanje ‘sopstvenog naroda kao žrtve’. Tokom dva treninga nastavnici iz 12 gradova širom BiH su se okupili i otvorili zanimljive teme. Neke od njih su:
- Kako tumačiti teške i osjetljive teme
- koji su izazovi sa kojima se nastavnici suočavaju u učionici
- kako sadržaje prilagoditi uzrastu učenika
- koje nastavne metode su adekvatne za različite uzraste učenika
- koje vještine nedostaju nastavnicima da bi se lakše mogli suočiti sa osjetljivim temama.
Održane su 4 radionice, 4 predavanja i promovisani dodatni nastavni materijali koji predstavljaju konkretne primjere kako se teške i osjetljive teme mogu tumačiti na multiperspektivan način.
Nastavnici su testirali neke nove metode podučavanja i podjelili svoja dragocjena iskustva iz prakse.
Dijelimo neka od zapažanja učesnika treninga.
«Nacin na koji su radionice vodjene bio je motivirajuci i podstakao me je na razmisljanja. Kretivni materijali koji su koristeni kao i nacin rada u grupama, pitanja na koja smo trebali odgovoriti daju širu sliku o ratu i svim stranama, što je jako bitno za ovu temu i širenje poruka mira. U radu s djecom bih prije svega pokušala odmaći se od naših udžbenika i ponuditi materijal u vidu fotografija kako bi prije svega mogli naučiti sta je rat i postoji li poenta ratovanja a da moze biti dobra za običnog ćovjeka, pa makar i vojnika».
«Nemojte se umoriti i nastavite raditi i dalje kao i do sada jer ste nama nastavnicima koji s vama surađujemo od velike pomoći i pružate nam ono što nam u našem obrazovnom sustavu kronično nedostaje (konkretni radni materijali iskoristivi u praksi, ali i uho koje nas čuje)».
Ove aktivnosti su realizovane kao dio projekta ‘Doprinos izgradnji mira putem jačanja kompetencija nastavnika istorije za podučavanje o osjetljivim temama’.
Naš projekat je dio šireg projekta „Podrška lokalnim organizacijama civilnog društva – inicijative tranzicione pravde i izgradnje poverenja na Zapadnom Balkanu – REKOM mreža pomirenja“ koji finansijski podržava Evropska unija.